Algemeen

Hoe kan ik een klacht indienen over een postbedrijf?

Klachtenprocedure postbedrijf verplicht

Alle postbedrijven moeten een klachtenprocedure hebben. Dit staat in de Postwet 2009. De klachtenprocedure kan per postbedrijf verschillen.

Reden tot klacht postbedrijf

Komt uw brief of pakket bijvoorbeeld niet of veel te laat bij de ontvanger aan? Dan kunt u een klacht in dienen bij het postbedrijf. Wel moet de brievenbus van de ontvanger aan bepaalde eisen voldoen. Brieven die vallen onder de  universele postdienst (UPD) moeten gemiddeld genomen over een jaar ten minste in 95% van de gevallen de volgende dag bezorgd worden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet toe op deze eis.

Klachtenbrief schrijven aan postbedrijf

ConsuWijzer raadt aan om eerst contact op te nemen met het postbedrijf als u een klacht heeft. Daarna kunt u een brief schrijven over uw klacht. Op de website van ConsuWijzer staan verschillende voorbeeldbrieven die u kunt gebruiken.

U kunt uw klacht als signaal ook kenbaar maken aan ConsuWijzer.

Geen reactie op uw klacht postbedrijf

Heeft u een klacht ingediend bij een postbedrijf over uw verstuurde post? Dan moet het postbedrijf uw klacht in behandeling nemen. Krijgt u geen reactie, dan kunt u naar de Geschillencommissie Post of naar de rechter stappen. U heeft als verzender van post namelijk een overeenkomst met het postbedrijf voor de bezorging van uw poststuk.

Als ontvanger van post heeft u die overeenkomst niet. U kunt daarom niet naar de Geschillencommissie of naar de rechter stappen als u een klacht heeft.


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Welke bedrijven mogen post bezorgen in Nederland?

Download: HTML | CSV | Excel | JSON