Algemeen

Wanneer mag ik een koopovereenkomst ontbinden?

Voorwaarden ontbinden koopovereenkomst

U kunt de koopovereenkomst ontbinden:

  • als u de verkoper de tijd heeft gegeven om het product te repareren of vervangen, en het probleem is niet opgelost;
  • als de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd;
  • als u het product een paar keer heeft laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed;
  • als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.

Koopovereenkomst schriftelijk ontbinden

Wilt u een koopovereenkomst ontbinden? Schrijf de verkoper dan een brief. Zeg dat de verkoper het product niet heeft kunnen repareren. Of dat hij geen nieuw product wil geven. En dat u daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden.

Uw rechten na ontbinding van de koopovereenkomst

Na ontbinding van de koopovereenkomst moet u het product teruggeven. Daarna kunt u uw geld terugkrijgen.

Als de verkoper u een tegoedbon wil geven, kunt u zeggen dat u uw geld terug wilt. U heeft hier recht op.

Gedeeltelijke ontbinding koopovereenkomst

Als het product alleen een kleine fout heeft, is het niet altijd mogelijk de koopovereenkomst te laten ontbinden. U kunt de koopovereenkomst meestal wel gedeeltelijk laten ontbinden. U houdt dan het product en u krijgt een deel van uw geld terug. Dit heet ook wel prijsvermindering.

Onenigheid met de verkoper

Als u het niet eens wordt met de verkoper, kunt u contact opnemen met De Geschillencommissie. De Geschillencommissie kan u alleen helpen als de verkoper bij een geschillencommissie is aangesloten. Ook moet u eerst een brief hebben gestuurd naar de verkoper.

Neemt de commissie een besluit, dan moeten u en de verkoper zich hieraan houden.


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Wat zijn mijn rechten bij verkoop buiten de winkelruimte?
Wat zijn mijn rechten en plichten bij een koopovereenkomst?
Wat moet ik doen als een bedrijf ongevraagd een product opstuurt?
Wat zijn mijn rechten bij een product dat kapot is?
Welke garanties heb ik op een product?
Mag de overheid zich bemoeien met de prijzen van producten en diensten?
Moet er een prijs op een product staan?
Wat kan ik doen tegen ongewenste reclame en folders in mijn brievenbus?
Mag mijn abonnement stilzwijgend verlengd worden?
Waar kan ik een klacht indienen over misleidende reclame?
Wat zijn mijn rechten bij kopen op afstand?
Wanneer kan ik een klacht indienen bij De Geschillencommissie?
Zijn feestdagen van invloed op een betalingstermijn of reactietermijn?
Waar kan ik terecht voor juridische hulp of juridisch advies?
Wat is arbitrage?

Externe artikelen
Koopovereenkomst

Download: HTML | CSV | Excel | JSON