Algemeen

Wat kan ik doen tegen ongewenste reclame en folders in mijn brievenbus?

NEE-NEE-sticker en NEE-JA-sticker

Als u geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wilt ontvangen, kunt u bij uw gemeente 2 soorten brievenbusstickers aanvragen:

  • NEE-NEE-sticker: u krijgt geen reclamedrukwerk en geen huis-aan-huisbladen in uw brievenbus.
  • NEE-JA-sticker: u krijgt geen reclamedrukwerk in uw brievenbus, maar wel huis-aan-huisbladen.

Klacht ongeadresseerde reclame

Ontvangt u toch ongeadresseerd reclamedrukwerk, ondanks een sticker op uw brievenbus? Dan kunt u een klacht indienen bij de adverteerder of de verspreider. Zij moeten de klacht onderzoeken en binnen 4 weken beantwoorden. Handelen zij uw klacht niet op tijd of naar tevredenheid af? Dan kunt u binnen 4 weken een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code.

Geadresseerde reclame en folders stoppen

Geadresseerde reclame ('direct mail') staat op uw naam en wordt meestal door de postbode bij u bezorgd. Ook reclame met uw adres erop en gericht 'aan alle bewoners' is geadresseerde reclame. U kunt zich hiervoor gratis afmelden bij Postfilter. Bij Postfilter kunt u ook aangeven dat u reclame van bepaalde soorten bedrijven (sectoren) wel wilt blijven ontvangen. Bijvoorbeeld van loterijen of energiebedrijven.

Bedrijven waarvan u klant bent of bent geweest mogen u wel geadresseerde reclame blijven sturen. Wilt u deze reclame niet meer ontvangen, dan kunt u dit bij het bedrijf zelf melden. Daarmee maakt u gebruik van uw 'recht van verzet'.

Geadresseerde post voor overleden partner of familielid

Soms ontvangt u nog post op naam van een overleden familielid of partner. Via het Nationaal Overledenenregister kunt u (gratis) de contactgegevens van overledenen blokkeren. De blokkade duurt 10 jaar.

Melden misbruik van persoonsgegevens

Een bedrijf kan bepaalde bijzondere gegevens over u voor reclamedoeleinden verkopen aan een ander bedrijf. Gaat het om gegevens over uw godsdienst, ras, politieke voorkeur of gezondheid? Dan mag dat alleen als u het bedrijf hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven. Anders is er sprake van misbruik van persoonsgegevens en inbreuk op uw privacy. U kunt misbruik melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens via het signaalformulier.

Consuwijzer: informatie en advies over ongewenste reclame

Op de website van ConsuWijzer leest u wat uw rechten zijn als consument. ConsuWijzer is het overheidsloket voor consumenten. Met juridische vragen kunt u terecht bij het Juridisch Loket.


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Wat zijn mijn rechten bij verkoop buiten de winkelruimte?
Wat zijn mijn rechten en plichten bij een koopovereenkomst?
Wat moet ik doen als een bedrijf ongevraagd een product opstuurt?
Wat zijn mijn rechten bij een product dat kapot is?
Welke garanties heb ik op een product?
Mag de overheid zich bemoeien met de prijzen van producten en diensten?
Moet er een prijs op een product staan?
Wanneer mag ik een koopovereenkomst ontbinden?
Mag mijn abonnement stilzwijgend verlengd worden?
Waar kan ik een klacht indienen over misleidende reclame?
Wat zijn mijn rechten bij kopen op afstand?
Wanneer kan ik een klacht indienen bij De Geschillencommissie?
Zijn feestdagen van invloed op een betalingstermijn of reactietermijn?
Waar kan ik terecht voor juridische hulp of juridisch advies?
Wat is arbitrage?

Download: HTML | CSV | Excel | JSON