Algemeen

Hoe kan ik een klacht indienen over mijn energieleverancier?

Schriftelijk klagen bij uw energieleverancier of netbeheerder

Als u een klacht heeft over uw energieleverancier, moet u die eerst schriftelijk voorleggen bij het bedrijf zelf. In de algemene voorwaarden van het bedrijf staat binnen welke termijn en op welke manier u uw klacht moet indienen. Op de website van ConsuWijzer vindt u voorbeeldbrieven.

Geschillencommissie Energie en Water

Het is verplicht voor energieleveranciers en netbeheerders om in hun algemene voorwaarden een klachtenregeling en geschillenregeling op te nemen, bijvoorbeeld door zich aan te sluiten bij de Geschillencommissie Energie en Water. De meeste hebben voor dat laatste gekozen. Daardoor kunt u bijna altijd bij de Geschillencommissie terecht.

Maar dit kan alleen als u er niet samen met uw energieleverancier of netbeheerder uitkomt. Heeft u schriftelijk geklaagd en binnen 4 weken geen antwoord gehad? Dan mag u uw klacht bij de Geschillencommissie indienen. Op de website van de commissie leest u meer over de kosten. Een uitspraak van de commissie is bindend.

Ongewenste overstap

Als een energieleverancier u zonder uw toestemming tot klant maakt, moet u een klacht indienen bij de nieuwe energieleverancier. U kunt hiervoor niet terecht bij uw oude energieleverancier. Die moet meldingen van een nieuwe leverancier namelijk altijd accepteren en u als klant overdragen.

Kunt u het probleem niet oplossen met de nieuwe energieleverancier? Dan kunt u uw probleem voorleggen aan de Geschillencommissie Energie en Water.


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Waar moet ik op letten als ik energieleveranciers vergelijk?
Hoe ben ik als klant van mijn energiebedrijf beschermd?
Werkt mijn cv-ketel ook goed op geïmporteerd aardgas?
Wat is het energielabel voor huishoudelijke apparatuur?

Externe artikelen
Dimosia Epichirisi Ilektrismou

Download: HTML | CSV | Excel | JSON